Cirkusz (film)
Woody Allen szivárvány színű műanyag világa - és ami mögötte van
Előre kell bocsátanom, hogy nagyon nem szeretem a cirkuszt. Ezért kissé vonakodva ültem be a moziba, de kíváncsi voltam, mit is gondolhat Woody Allen erről a számomra kifejezetten taszító világról. Magamtól valószínűleg nem választottam volna ki a filmet, de a jegyet ajándékba kaptam, így tulajdonképpen nem volt vesztenivalóm.
Első ránézésre még tévedésnek is gondolhatnánk, hogy az eredetileg Óriáskerék címet viselő film egy teljesen más címmel került a magyar mozikba. Íróként és rendezőként is Woody Allen jegyzi az alkotást, mely az 50-es években játszódik, Coney Island-en. A csodaszép óceánparti strand mögötti hatalmas területen egy vidámpark működik. Van itt minden: óriáskerék, céllövölde, ringlispíl, éttermek, bárok, állandó hangzavar és minden nagyon harsány színekben pompázik. A film nyitóképe is egy szivárványszínű, plasztik-hatású, giccses világot tár elénk.
Itt csöppenünk bele egy látszólag egymást támogató, de valójában alkoholproblémákkal küzdő, sűrűn civakodó házaspár életébe. Ginny és Humpty élete a vidámpark kellős közepén zajlik, ők ugyanis nem csak dolgoznak a vidámparkban, de itt is élnek. Ginny egy negyvenet hamarosan betöltő, egykori színésznő, aki a mai napig sem tudta feledni a félbetört színészi karriert, Humpty pedig a körhintánál dolgozik. A pár sehogy nem illik össze, közös programjaik nincsenek, a férfi nem tudja rávenni a nőt, hogy vele tartson kedvenc időtöltéseire, a nőt kizárólag a mozifilmek vagy a rádió köti le. Közösen nevelik Ginny első házasságából származó, piromániás fiát. A film során kiderül, hogy nehéz élethelyzetben kerültek össze, Humpty megözvegyült, Ginny első férje pedig miután rájött hogy a nő megcsalja őt, elhagyta. Egymásba kapaszkodva álltak talpra és kezdtek új életet. A monoton házasság mindennapjaiba és a képességein alulinak érzett pincérnői munkába belekeseredett nő jelenleg is viszonyt folytat egy nála jóval fiatalabb férfival, aki drámaírói álmokat dédelgetve dolgozik úszómesterként a strandon.
Már-már az unalomig ismételt mindennapjaikat teljesen felkavarja Humpty első házasságából való lányának, Carolinának hirtelen megjelenése. Apa és lánya hosszú évek óta nem beszéltek egymással, mivel a férfi nem tudta túltenni magát azon, hogy lánya egy valódi gengszterrel kötött házasságot. A lány élete veszélyben van, megszökött a férjétől, akinek a viselt dolgairól túl sokat tud. Apja nehezen bár, de megengedi neki, hogy velük maradjon. A lány is Ginny munkahelyén kezd dolgozni a bárban, és esti iskolába jár, hogy angoltanár lehessen.
Ginny közben tovább folytatja a viszonyt Mickey-vel, ám a fiú egy nap véletlenül összetalálkozik Carolinával, és szinte azonnal beleszeret a lányba. A film itt drámai fordulatot vesz, melynek középpontjában Ginny áll. A negyvenhez közeledő, az öregedés rémével küzdő, abbahagyott színészi karrierje után nosztalgiázó nő lába alól elkezd kicsúszni a talaj, ahogy végig kell néznie Carolina és Mickey kapcsolatának alakulását. Erős hangulatváltozások, állandó migrén, erőteljes befelé fordulás jellemzi, ahogy egyre jobban nyomasztják fia szaporodó gyújtogatásai, a mit sem sejtő Carolina naiv tanácskérései és beszámolói a Mickey-vel kapcsolatos viszonya kezdeti lépéseiről. A fokozódó nyomás alatt egyre kétségbeesettebben próbál a szeretőjébe kapaszkodni, aki miközben igyekszik vele elhitetni, hogy csakis őt szereti, egyre nehezebben tudja titkolni Carolinához való vonzódását. A nőnek egy olyan komplex problémával kell szembenéznie, ami meghaladja erejét. Mickey elvesztésének gondolata elborzasztja, és úgy érezheti, ezzel az utolsó szalmaszálat is elveszti, amibe még kapaszkodhat, és ami egy szebb élet reményét adja a számára. Az elhervadásra ítélt nőiség tragikuma bontakozik ki előttünk, egy be nem teljesült karrier, egy válással végződött első szerelmi házasság, egy pszichés problémákkal küszködő gyermek, egy megcsalásra kárhoztatott férj, és egy elveszni látszó szeretői viszony állítja komoly próbatétel elé Ginnyt. Carolina mindennek az ellenkezője, szép, fiatal, most kezdi újra az életét, új pályára készül, és Mickey vonzódik hozzá. Ginny már nem tudja titkolni féltékenységét, és dühkitörései a lánnyal szemben egyre érthetetlenebbek a család számára.
Mindezek ismeretében kell megértenünk a film tragédiába fordulását. Ginny kiborulva indul munkába, miután Carolina bejelenti, hogy Mickeyvel egy pizzériában van randevúja. Munkába menet veszi észre Carolina férjének gengsztertársait, akik a bárban érdeklődnek Carolina után egy kolléganőtől. Miután Ginny megtudja, hogy a kolléganő elárulta a gengsztereknek, hogy hol találnak rá a lányra, kirohan az utcára, hogy odatelefonáljon az étterembe és figyelmeztesse a lányt. Azonban amikor a telefont felveszik, ő egy hirtelen elhatározással úgy dönt, hogy szó nélkül leteszi a telefont. Mindeközben Mickey szerelmet vall Carolinának és elmondja, hogy viszonya van Ginnyvel, de ennek véget akar vetni a lány kedvéért. Carolina a hír hallatán teljesen összezavarodik, és hazaindul. Megkéri a fiút, hogy ne kísérje haza. Kihasználva a helyzetet a gengszterek a lány után erednek és elkapják.
Ginny és Humpty mindketten sokkos állapotba kerülnek és az alkoholhoz menekülnek. Mickey felkeresi Ginnyt és elmondja, hogy tudja ő tehet mindenről, hiszen odatelefonált az étterembe, de ahelyett, hogy figyelmeztette volna a lányt, letette a telefont. Humpty arra kéri Ginnyt, segítsen neki ebben a helyzetben újra felállnia a padlóról. És látszólag minden folytatódik tovább a régi, megszokott mederben. Az óriáskerék forog tovább...
A megrázó történetet tovább árnyalja a film képi világa. A sok emberi tragédia, mely a színekkel teli vidámpark közepén zajlik a szemünk előtt, csak még sötétebb árnyékot vet az egyébként is szerencsétlen emberi sorsokra. Visszatekintve már érthető a cirkusz címválasztás a filmhez. Hiszen akár csak a cirkuszban, a felszínen fények és színek és a hangos zene igyekeznek elterelni figyelmünket a kulisszák mögötti keserű emberi sorsokról.
Számomra Kate Winslet alakítása rendkívül meggyőző volt a filmben.
A film előzetese itt tekinthető meg: