Nyílt próbán járt a Művészet blog az Örkény Színházban - Molnár Ferenc: Hattyú
Mindig különleges alkalom, amikor a színház lehetővé teszi, hogy nézőként beleshessünk a kulisszák mögé. 2018. február 24-én egy próbafolyamat részleteibe nyerhettünk betekintést az Örkény Színházban. Két órán keresztül követhettük végig, hogyan alakul a darab, épül fel egy-egy jelenet, és kicsit aggódhattunk is, vajon lesz-e ebből kész állapotban lévő előadás a bemutatóra, amelyet 2018. március 24-re tervez a társulat.
A zsúfolásig megtelt nézőtér előtt zajló próba kezdetekor egy rövid ismertetést hallhattunk a darabról. 1920-ban jelent meg a színház által mesterkomédiának titulált mű, és eddig csak a Vígszínházban játszották, az ősbemutató ja 1921-ben volt. A darab az Osztrák-Magyar Monarchia idején játszódik, Ferenc József uralkodása alatt. A szereplők nemesi családok tagjai. Valójában Zita királyné és IV. Károly kapcsolatának alakulásáról szól, de más szereplőkkel meséli el a történetet. Humorral és éllel vegyítve mutatja be a Monarchia végnapjait. Kifejezetten színészi játékra íródott, a nézői közreműködésre, reakciókra épülő darabról van szó.
Bemutatja a korabeli felső kétszáz - ma felső tízezernek nevezett - világát, ahová a hétköznapi ember már nem láthat be. A megkötött házasságok mögött itt nem annyira az érzelmek, mint inkább szabályok, érdekek dominálnak. Az érzelmeket ugyan el kell nyomni, de azért a szexus erőteljesen jelen van, és a férfi-női szerepek inkább rangokban bontakoznak ki. Ebbe a körbe tör be egy teljesen kívülálló ember, a házi tanító, aki Alexandra iránt érzett szerelmével felbolygatja a megszokott, hierarchikus szabályrendszert.
A rendező Polgár Csaba - akit eddig színészi játéka miatt kedvelhetett az Örkény Színház közönsége -, a nyílt próba nézőinek kedélyeit azzal borzolta, hogy rendszeresen elfelejtette használni a mikrofonját. Ezért a közönség a próba során többször jelezte számára, hogy nem hallják instrukcióit. Néhány próbálkozás után azonban a nézőtér feladta, és inkább a színészi játékra koncentrált.
Tiszteletreméltó volt az az alázat és koncentrált munka, mellyel a tapasztalt színészek is (Csákányi Eszter, Mácsai Pál) követték a rendkívül fiatal - most éppen a rendezői székben ülő - színész utasításait, és építettek fel pillanatról pillanatra egy-egy jelenetet. Láthattuk, hogy mennyire lényeges egy-egy mozdulatnak a megfelelő helyen történő megjelenítése, illetve hogy a hanglejtésekkel, hangsúlyokkal való játék hogyan tudja megváltoztatni néhány percnyi játék mondanivalóját. Tenki Réka dolgát nagyban nehezíti, hogy a bemutatott részekben egy mazsorett bottal a kezében kell játszania, de ebben is bizonyította tehetségét a próba során, rendkívül ügyesen bánik ezzel a nem mindennapi eszközzel.
A díszleteket még nagyon kezdetleges állapotban láthattuk, és a súgó segítségére is gyakran volt szükség, de bízunk benne, hogy a hátralévő egy hónapnyi próbaidő elegendő lesz egy újabb remek előadás színpadra állításához.
Az előadás színlapja itt érhető el:
https://www.orkenyszinhaz.hu/eloadasok/repertoar?view=szinlap&id=1303
(A fotót Horváth Judit készítette a Hattyú olvasópróbáján, Jéger Zsombor és Dóra Béla láthatóak rajta, akik a darabban Arzént, illetve Wunderlich ezredest alakítják.
A kép forrása: https://www.orkenyszinhaz.hu/eloadasok/bemutatok?view=szinlap&id=1303)